آشنایی با خلاقیت و پرورش آن و بررسی نقش خلاقيت و نوآوري در پيشرفت دانش آموزان‌-30015834

فرمت فایل: Word تعداد صفحات: 10 انسانها داراي قوّه خلاقيت هستند؛ برخي در يك زمينه داراي خلاقيت بيشتر و برخي در زمينهاي ديگر. خلاقيت ميتواند توسط معلمان در دانشآموزان شكوفا گشته و يا از بين برود. بنابراين بايد محيط و فضاي مساعدي براي رشد و پرورش قوّه آشنایی با خلاقیت و پرورش آن و بررسی نقش خلاقيت و نوآوري در پيشرفت دانش آموزان‌|30016056|iuh|آشنایی با خلاقیت و پرورش آن و بررسی نقش خلاقيت و نوآوري در پيشرفت دانش آموزان‌
پژوهشگر گرامی،شما با عنوان آشنایی با خلاقیت و پرورش آن و بررسی نقش خلاقيت و نوآوري در پيشرفت دانش آموزان‌ وارد وب سایت شده اید برای دریافت فایل می توانید به ادامه مطلب بروید.

فرمت فایل: Word



تعداد صفحات: 10









انسان‌ها داراي قوّه خلاقيت هستند؛ برخي در يك زمينه داراي خلاقيت بيشتر و برخي در زمينه‌اي ديگر. خلاقيت مي‌تواند توسط معلمان در دانش‌آموزان شكوفا گشته و يا از بين برود. بنابراين بايد محيط و فضاي مساعدي براي رشد و پرورش قوّه خلاقيت دانش‌آموزان فراهم آورد.‌



مفهوم خلاقيت‌



خلاقيت و نوآوري محرك اصلي تمدن‌هاست. تلفن، اتومبيل، هواپيما، راديو،‌ تلويزيون، رايانه، الكترونيك، قدرت اتمي و مسافرت‌هاي فضايي و خلق ادبيات و انواع هنرها و ... نقاط عطفي از اختراعات و اكتشافات و نمودي ارزشمند از تفكر و ذهن خلاق بشر است.



بنابراين، براي پيشرفت در صنعت، اقتصاد، سياست و همه علوم، نيازمند تفكري خلاق و نوآور هستيم؛ خلاقيتي كه در ضمير همه ما نهفته و در نحوه زندگي ما تأثير دارد. تحولات سريع عصر كنوني ما، نيازمند حل مسائل و مشكلات به گونه‌اي خلاق است.



هرچند علم، توسعه و پيشرفت نياز اوليه بشر امروزي است، ولي بايد دانست كه علم به خودي خود، ضامن حل بسياري از مسائل و مشكلات آينده‌اي كه ما با آن‌ها مواجه خواهيم شد نيست، تنها نيروي فوق‌العاده و قدرتمند خلاقيت است كه مي‌تواند مسائل و مشكلات را به طرز خارق‌العاده‌اي از سر راه بشر بردارد. روان‌شناسان در تعريف خلاقيت متفق‌القول نيستند و به خلاقيت از زواياي گوناگوني مي‌نگرند؛ در گذشته محور بحث روان‌شناسان از خلاقيت <شخص خلاق يا فرايند خلاق> بود. امروزه نيز اگرچه بسياري از انديشمندان به خلاقيت به عنوان يك فرايند مي‌نگرند، اما تعريف آنان از خلاقيت، مبتني بر ويژگي <مولد بودن> است.‌



شايد به جرات بتوان گفت كه جامع‌ترين تعريف خلاقيت توسط <گيلفورد> دانشمند آمريكايي عرضه شده است. او خلاقيت را با تفكر واگرا (دست يافتن به رهيافت‌هاي جديد براي مسائل) در مقابل تفكر همگرا(دست يافتن به پاسخ) مترادف دانسته است. افرادي كه تفكر واگرا دارند در فكر و عمل خود با ديگران متفاوتند و از عرف و عادت دور شده روش‌هاي خلاق و جديد را به كار مي‌برند. برعكس كساني كه از اين خصوصيت برخوردار نيستند، تفكر همگرا دارند و در فكر و عمل خود از عرف و عادت پيروي مي‌كنند. پس تفكر واگرا يعني دور شدن از يك نقطه مشترك كه همان رسم و سنت و عرف اجتماع است و تفكر همگرا يعني نزديك شدن به آن نقطه.‌



امروزه ثابت شده است كه برخلاف باور بسياري كه ابداع و خلاقيت را خصوصيت ذاتي بعضي افراد مي‌دانند، اين استعداد در نوع بشر به اندازه حافظه عموميت دارد و مي‌توان آن را با كاربرد اصول و فنون معين و ايجاد طرز تفكرهاي جديد و ايجاد محيطي مناسب پرورش داد.‌



در چند دهه اخير پژوهش‌هاي بسياري در زمينه خلاقيت انجام شده است. پژوهش‌هاي انجام شده در زمينه آموزش خلاقيت، عموماً به اين نتيجه رسيده است كه خلاقيت را هم مي‌توان آموزش و هم پرورش داد. روشن است كه هر كسي ممكن است در زمينه‌اي خاص خلاقيت داشته باشد. از هر كسي در هر زمينه نمي‌توان انتظار خلاقيت و ابتكار داشت. بايد اين بسترها و علايق و زمينه‌ها را شناسايي كرده و زمينه رشد آن‌ها را فراهم نمود.‌





معلم و شيوه‌هاي پرورش تفكر اخلاق‌



تعليم و تربيت به يك معنا عبارت است از رشد قوّه قضاوت صحيح در افراد. تقليد از ديگران يا پيروي از تمايلات و عادات، سبب ركود فكري و عجز فرد در برابر مسائل و مشكلات مي شود. امروزه جامعه نيازمند افرادي است كه فكر و خرد را حاكم بر اعمال و افكار خويش قرار مي‌دهند و مشكلات را به گونه ابتكاري از سر راه خود برمي‌دارند. اجمالاً وظايف يك معلم در تحقق اين هدف بدين شرح است:‌



* دانش‌آموزان را به داشتن ايده‌هاي بكر و نو تشويق نمايد؛ ايده‌هايي كه كم و بيش براي خود آن‌ها بكر است. ضمن پذيرش ايده‌هاي بكر، زمينه ابراز آن‌ها را فراهم كند. مثلاً، مي‌توان از دانش‌آموزان خواست كه به جاي ارائه گزارش ساده از يك كتاب، آن را شخصاً ارزيابي كرده و هر نظري كه درباره آن دارند بيان كنند و يا اين كه فصلي از فصل‌هاي سال را توصيف كنند به طور كلي، نقاشي‌هاي آزاد، مقاله‌نويسي و نگارش داستان‌هاي كوتاه، زمينه ارائه ايده فرد و تفكر خلاق در دانش‌آموزان را بهتر فراهم مي‌كند.‌





مطالب دیگر:
🔑مديريت دولتي و تاثیر آن بر عملکرد نامناسب کارکنان🔑نگاهي به راه‌هاي تقويت صنعتی شدن با هدف كارآفريني براي جوانان🔑بررسی مدیریت مبارزه با نماتد ها🔑تجزيه و تحليل و نقد آثار تجسمي زمينه هاي نگارگري در ايران🔑بررسی ویژگی های قنات🔑بررسی نحوه تغییر پایتخت حکومتها و وسعت و سوی آنها🔑بررسی ويژگيهاي یک نظام نظارتي و بازرسي كارآمد🔑بررسی كاركرد هاي اسطوره‌اي شعر سنتي فارسي🔑بررسی راهکارهای مقابله و پيشگيري و درمان اضطراب🔑بررسی چگونگی به وجود آمدن جشن مهرگان در ایران باستان🔑مرمت و مقاوم سازي ساختمانهاي با مصالح بنايي🔑موتور های الکتریکی (آسنکرون یونیورسال قطب چاکدار ) و عیب یابی و رفع عیب موتور های مذکور🔑بررسی عوامل کاهش اضطراب در نوجوانان🔑بررسی انواع و علائم و درمان بیماری تالاسمی🔑برقراری ارتباط با مشتریان در بازاریابی الکترونیک🔑بررسی فواید و رشد و نگه داری گیاه توت فرنگی🔑بررسی کاشت و داشت و برداشت گیاه خربزه و هندوانه🔑بررسی خواص و مصارف درخت ماکادمیا و جایگاه آن در بازار خشکبار جهان🔑بررسی پرورش و ویژگی های انواع گیاه کدو🔑بررسی کاشت و داشت و بیماری های گیاه ماشک🔑بررسی و مطالعه زیست شناسی انواع مارماهی ها🔑مديريت استراتژيك و ضرورت و موانع بكارگيري آن را در سازمان‌ها🔑مديريت ترافيك شهری و نتایج استفاده از پروژه ICARO🔑بررسی كشت چاي در زمينهاي جلگه اي و يا دشت و تاثیر عناصر مختلف بر رشد چای🔑بررسی معماری مسجد شیخ لطف اله اصفهان